RECENZE: Bod Evropa – bezskrupulózní román o synchronicitě

MONIS | knižní bloggerka

BOD EVROPA
Třetí román Marka Přibila Bod Evropa je pečlivě komponovaný literární puzzle, v němž sehrává hlavní roli synchronicita (text: nakladatelství Větrné mlýny).

„Bylo božské cítit mladé dívčí tělo s jeho vůní, která mi způsobovala závrať a proměnila mne (odpusťte mi to slovní spojení, leč jinak to vysvětlit nelze) doslova v jebací mašinu, když se na mně Agáta, sténající v extázi, svíjela, anebo když doširoka rozevřela bělostná stehna.“

Tento román je velmi těžké žánrově zařadit. Detektivka? Částečně ano, ale ne úplně čistokrevná. Psychologický román? Také, jisté prvky by se tam našly. Erotický román? Zajisté, občas to jiskří víc než dost. Existenciální kniha? Svým hodně zvláštním způsobem taktéž. Pokud tedy čekáte čistě žánrově vyhraněnou četbu, možná vás autorův styl trochu zaskočí. Pokud ovšem nenamítáte nic proti mišmaši všeho možného, směle do toho.

Autorem je Marek Přibil, novinář, který nechvalně proslul aférou Šuman (kdo netuší o čem je řeč, zagooglete, a nebojte, to jsem se dočetla až po napsání recenze, tak můj názor není nijak ovlivněn autorovou pověstí). Svou spisovatelskou dráhu započal románem Pavouk a následoval příběh z českého novinářského prostředí Svátosti sadistického BohaBod Evropa je jeho třetím vydaným románem.

Kniha začíná docela dramaticky. Boháč Mirek je pobodán před svou vlastní vilou a my se postupně pomocí vypravěče Roberta Dvořáka dozvídáme, jaké okolnosti k tomu vedly. Robert pracuje jako klinický psycholog a cestu mu zkříží mladičká Agáta, do které se Robert bláznivě zamiluje. Ovšem povětrná dívka mu dá košem a začne chodit právě s Mirkem. Řada dalších „náhod“ tak vyústí v nevyhnutelné drama.

Děj je poměrně prostý. Co mu dává punc nevšednosti, je právě postavení vypravěče Roberta. Hraje jednu z hlavních rolí v příběhu a zároveň stojí jaksi bokem a popisuje události ze svého vlastního pohledu, který samozřejmě není nezaujatý. To tak dává prostor ozvláštnit příběh řadou odboček, vysvětlivek či vzpomínkových návratů do minulosti. Na druhou stranu je autor někdy až příliš upovídaný a zbytečně rozvláčný. Ne všechno je třeba vysvětlovat polopaticky, čtenáři nejsou zas tak hloupí, aby si ledacos nedokázali domyslet. Tempo je tak dost nevyrovnané a střídá se rychlý posun v ději se stagnací na místě, kdy Robert rozvíjí své myšlenky. Ale sarkastické a ironické poznámky a komentáře v závorkách jsou velmi zábavné.

Bod Evropa je rozhodně nevšední román, který svým způsobem vypovídá o stavu dnešní společnosti.

Zajímavá je autorova hra s klišé. Sám je v knize velmi často využívá (ať už ve formě v literatuře tisíckrát omílaných scén nebo ve formě okřídlených popisů), ale zároveň dává důrazně najevo, že si je toho naprosto vědom a zcela bezskrupulózně se tomu vysmívá. Obecně Přibilův styl kolísá mezi uměleckým líčením, prostým popisem děje a snahou čtenáře poučit. A tím se dostáváme k psychologické stránce knihy. Autor žongluje s pojmem synchronicita, který na začátku knihy velmi jasně a srozumitelně vysvětluje. A do tajů psychologie vás zavede spolu s pány C. G. Jungem a S. Freudem. Je třeba uznat, že vysvětlení jsou bez potíží pochopitelná i pro ty, kteří jsou touto vědou zcela nepolíbení.

Předností románu je i čtivost, obzvláště díky krátkým kapitolám. Jsou úderné, přímo k věci a text je tak hezky rozčleněn, že se v příběhu neztratíte. Takže i o pár odstavců výše kritizovaná zbytečná užvaněnost se dá díky tomu překousnout.

Kniha se odehrává v současnosti a je až bolestně reálná. Ačkoli si říkáte, že tohle se rozhodně nemůže nikdy stát, v hloubi duše tušíte, že vlastně klidně může. Existenciální závěr je poněkud překvapivý a svým způsobem trochu kýčovitý, ale alespoň odpovídá celkovému vyznění knihy.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Větrné mlýny.

MONIS | knižní bloggerka

Hodnocení čtenářů11 Hlasů