RECENZE: Bolesti společenského i soukromého života

Zájemci o současnou společensky aktuální literaturu dostali před vánocemi dárek: román s názvem Svátosti sadistického Boha Marka Přibila.

Zkušenější čtenáři si připomenou jeho prvotinu Pavouk. Tehdy formálně poměrně vytříbený text sledující pavučinu vztahů mezi lidmi dával s řadou nedořečených témat najevo inspiraci Milanem Kunderou. Přibil se po více než deseti letech poučil a naplno, byť s uměleckým nadhledem, nelítostně pojmenovává podobu našeho života pětadvacet let po listopadu 1989.

Jeho osmatřicetiletý reportér časopisu Expres Viktor prožívá velkou lásku a první radost otcovskou. Možná i proto se kritičtěji než dřív dívá na svou práci i život kolem.

Profesní orientace na nejrůznější skandály ekonomické či politické povahy, kdy dostane za úkol napsat o zákulisí korupce mířící do vyšších pater establishmentu, ho vedou k úvahám o opravdové nezávislosti i možnostech současné žurnalistiky.

Byť že se soustředí na dění let 2014 až 2015, sleduje širší historické zázemí současníků. Zvlášť v podobě předlistopadového exulanta prof. Vagenknechta, který Viktora požádá o spolupráci na životopisné knize, domnívaje se, že vykreslí jeho zápasy s kádrujícím světem normalizace. Ovšem hlubší pátrání a vnitřní opravdovost Přibilova hrdiny odhaluje známou věc: přepisování životopisů lidí bezcharakterních, svádějících vlastní sobecké chování na „režim“.

Autor vytvořil výpověď přesahující svým vyzněním náš současný svět.

Autor sleduje několik prostředí najednou. Rychlý běh jednotlivých příběhů krotí až filozofickými úvahami či hrdinovým útěkem k Atlantiku a chozením po pláži, s hlavou plnou úvah a hlavně pochybností. I překvapivé finále nejen soukromého života dává najevo, že je poučen kunderovským poznáním: „Jediná jistota našeho života je vědomí nejistoty.“ Jde svým způsobem o generační výpověď, ovšem s dosahem na celé spektrum společnosti. Na hodnoty života, kterých nedosahujeme jednou provždy, ale musíme o ně svádět boj každý den.

Autor tak činí čtivým, strukturálně poučeným způsobem. Čas, který si poskytl v profesním, osobním i občanském zrání se projevil kladně. Vytvořil výpověď přesahující svým vyzněním náš současný svět.

František Cinger | Právo